Standardy ochrony małoletnich
STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH
Aparthotel INVITE
I. Zasady Ogólne
- Mając na uwadze konieczność zapewnienia osobom małoletnim należytej ochrony w trakcie ich pobytu w Aparthotelu INVITE, wprowadzone zostają niniejsze „Standardy ochrony osób małoletnich”, zwane dalej Standardami.
- Aparthotel INVITE prowadzi swoją działalność operacyjną z najwyższym poszanowaniem praw człowieka, w szczególności praw dzieci, jako osób szczególnie wrażliwych na krzywdzenie.
- Aparthotel INVITE uznaje swoją rolę w prowadzeniu biznesu społecznie odpowiedzialnego i promowaniu pożądanych postaw społecznych.
- Aparthotel INVITE w szczególności podkreśla istotność prawnego i społecznego obowiązku zawiadamiania organów ścigania o każdym przypadku podejrzenia popełnienia przestępstwa na szkodę dzieci.
II. Zasady zapewniające bezpieczne relacje między pracownikami Aparthotelu INVITE a małoletnimi, a w szczególności zachowania niedozwolone wobec małoletnich
- Kierownictwo Aparthotelu INVITE będzie dokładać starań, by pracownicy mogący mieć kontakt z małoletnimi przebywającymi w obiekcie, mieli świadomość ciążących na nich w tym zakresie obowiązków, a także by potrafili zadbać o bezpieczne relacje pomiędzy nimi a małoletnimi.
- Pracownik Aparthotelu INVITE nie powinien dopuszczać do sytuacji, w której pozostaje w pomieszczeniu sam na sam z małoletnim, z wyjątkiem sytuacji, gdy pozostawienie małoletniego samego w pomieszczeniu mogłoby w istotny sposób zagrozić jego dobru, w szczególności zdrowiu lub życiu. W miarę możliwości należy zapewnić obecność innej osoby dorosłej, nadzór kamer monitoringu lub tak zaplanować obowiązki służbowe, aby móc do nich powrócić, gdy tego rodzaju sytuacja już minie.
- Jakiekolwiek kontakty pomiędzy pracownikiem Aparthotelu INVITE a małoletnim, przebywającym w obiekcie, nie powinny wykraczać poza interakcje uzasadnione obowiązkami służbowymi pracownika Aparthotelu INVITE.
III. Opis postępowania w momencie meldowania się Gości podróżujących wraz z osobami małoletnimi
- Identyfikacji małoletniego i jego relacji do osoby dorosłej, z którą przebywa w obiekcie, dokonują pracownicy recepcji. Identyfikacja taka następuje na podstawie dokumentów małoletniego oraz osoby dorosłej, z którą przebywa on w obiekcie, a w razie ich braku, na podstawie rozmowy z dorosłym oraz z małoletnim. Jeżeli osoba dorosła nie jest rodzicem ani opiekunem prawnym małoletniego, należy poprosić tę osobę o udowodnienie, np. poprzez okazanie stosownego dokumentu, zgody rodzica lub opiekuna prawnego na pozostawanie przez małoletniego pod opieką wspomnianego dorosłego.
- Jeśli w trakcie przeprowadzania procedury opisanej powyżej pracownik recepcji nabierze jakichkolwiek wątpliwości co do relacji łączącej małoletniego i osobę dorosłą, z którą przebywa on w obiekcie, wówczas należy o tym powiadomić przełożonego. Małoletni, jak i osoba dorosła powinni w tym czasie pozostawać pod obserwacją pracowników Aparthotelu INVITE.
- W trakcie rozmowy z małoletnim należy zwrócić szczególną uwagę na to, by małoletni miał możliwość swobodnego i nieskrępowanego wypowiadania się, w szczególności by dorosły, z którym małoletni przebywa w obiekcie, nie udzielał odpowiedzi na pytania zadawane małoletniemu. Jeśli dorosły w jakikolwiek sposób utrudnia kontakt z małoletnim lub wywiera na niego presję, wówczas należy poprosić dorosłego o opuszczenie pomieszczenia na czas prowadzenia rozmowy z małoletnim, a także poprosić o obecność w trakcie rozmowy dodatkowo drugiego pracownika Aparthotelu INVITE.
IV. Zasady i procedury reagowania w przypadku uzasadnionego przypuszczenia, że dobro małoletniego znajdującego się na terenie Aparthotelu jest zagrożone.
- Jeżeli zaistnieje uzasadnione przypuszczenie, że dobro małoletniego znajdującego się na terenie obiektu jest zagrożone, wówczas każdy pracownik Aparthotelu INVITE jest zobowiązany, w reakcji na powyższe, do podjęcia adekwatnych działań.
- Uzasadnione podejrzenie skrzywdzenia małoletniego występuje w szczególności wtedy, gdy pracownik Aparthotelu INVITE zaobserwował okoliczności mogące wskazywać na krzywdzenie małoletniego, gdy małoletni nosi ślady mogące świadczyć o krzywdzeniu, a także gdy małoletni sam poinformował o krzywdzeniu.
- Działania, o których mowa powyżej, powinny polegać na natychmiastowym powiadomieniu o zaistniałej sytuacji przełożonego, a jeśli to nie będzie możliwe lub mogłoby spowodować zbędne opóźnienie, na powiadomieniu przełożonego lub policji.
- Jeśli jest to uzasadnione okolicznościami, pracownik Aparthotelu INVITE może podjąć również bezpośrednie działania mające na celu uniemożliwienie krzywdzenia małoletnich, uwzględniając jednakże, by taka próba nie zagrażała bezpieczeństwu jego samego, małoletniego, ani też osób postronnych. Osobą postronną w rozumieniu niniejszego postanowienia nie jest sprawca lub współsprawca krzywdzenia. Działania pracownika Aparthotelu INVITE powinny pozostawać w granicach prawa, w szczególności stosować się do zasad regulujących kwestię obrony koniecznej lub tzw. zatrzymania obywatelskiego.
V. Procedury i osoby odpowiedzialne za składanie zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego oraz zawiadamianie sądu opiekuńczego.
- Po powiadomieniu przez pracowników Aparthotelu INVITE w sytuacjach przewidzianych w niniejszych Standardach kierownictwo Aparthotelu INVITE jest zobowiązane do ustalenia stanu sprawy oraz, jeśli ustalone okoliczności uzasadniają taki krok, do powiadomienia policji.
- W sytuacjach niecierpiących zwłoki do powiadomienia policji jest uprawniony i zobowiązany każdy pracownik Aparthotelu INVITE.
- Po powiadomieniu policji pracownicy Aparthotelu INVITE powinni zadbać, by małoletni oraz osoba dorosła, która mogła popełnić przestępstwo, nie oddalili się z obiektu przed przybyciem funkcjonariuszy policji, a także by potencjalne dowody popełnienia przestępstwa nie uległy zniszczeniu (np. zabezpieczenie nagrań z kamer monitoringu).
- W uzasadnionych przypadkach kierownictwo Aparthotelu INVITE jest zobowiązane także rozważyć i skonsultować z Działem Prawnym możliwość zawiadomienia sądu opiekuńczego (tzw. zawiadomienie w ramach obowiązku obywatelskiego).
VI. Zakres kompetencji osoby odpowiedzialnej za przygotowanie pracowników hotelu do stosowania Standardów, zasady przygotowania tych pracowników do ich stosowania oraz sposób dokumentowania tej czynności
- Osobami odpowiedzialnymi za przygotowanie pracowników Aparthotelu INVITE do stosowania Standardów jest kierownictwo Aparthotelu INVITE.
- Pracownicy Aparthotelu INVITE będą mieli możliwość podnoszenia swych kompetencji związanych z zadaniami wynikającymi ze Standardów w ramach szkoleń. Podnoszenie kompetencji będzie dokumentowane testami, kończącymi szkolenia.
VII. Postanowienia końcowe
- Co najmniej raz na dwa lata dokonywana będzie ocena Standardów w celu zapewnienia ich dostosowania do aktualnych potrzeb oraz zgodności z obowiązującymi przepisami, a wnioski z przeprowadzonej oceny zostaną udokumentowane na piśmie.
- Standardy podlegają udostępnieniu na stronie internetowej Aparthotelu INVITE, a także zostaną wywieszone w widocznym miejscu w recepcjach hotelowych, w wersji zupełnej oraz skróconej, przeznaczonej dla małoletnich.
- Standardy wchodzą w życie z dniem 15 lutego 2024 roku.
STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH
Aparthotel INVITE
- wersja skrócona dla dzieci -
- Małoletni, który poczuje się zagrożony lub dozna jakiekolwiek krzywdy na terenie Aparthotelu INVITE ze strony dowolnej osoby ma prawo zgłosić tę okoliczność personelowi Aparthotelu. Prosimy, aby tego rodzaju przypadki zgłaszać w recepcji, a w sytuacjach nagłych – dowolnej osobie z personelu. Po otrzymaniu zgłoszenia personel postąpi zgodnie z przyjętymi procedurami, w tym przede wszystkim zadba o bezpieczeństwo małoletniego.
- Pracownik Aparthotelu INVITE nie powinien dopuszczać do sytuacji, w której pozostaje w pomieszczeniu sam na sam z małoletnim, chyba że jest to uzasadnione dobrem małoletniego. W takiej sytuacji w miarę możliwości należy zapewnić obecność innej osoby dorosłej lub nadzór kamer monitoringu.
- Jakiekolwiek kontakty pomiędzy pracownikiem Aparthotelu INVITE a małoletnim, przebywającym w obiekcie powinny być ograniczone do minimum.
- Pracownik recepcji na podstawie dokumentów tożsamości (lub na podstawie rozmowy) sprawdza dane osobowe małoletniego i osoby dorosłej.
- W przypadku jakichkolwiek wątpliwości pracownik recepcji powiadomi o tym swojego przełożonego.
- W trakcie rozmowy z małoletnim pracownik Aparthotelu INVITE może pytać o szczegóły pobytu. Rozmowa powinna być swobodna i nie powinna być utrudniana przez dorosłego. Jeśli dorosły w jakikolwiek sposób utrudnia kontakt z małoletnim lub wywiera na niego presję, wówczas zostanie on poproszony o opuszczenie pomieszczenia na czas prowadzenia rozmowy z małoletnim.
- W przypadku stwierdzenia sytuacji zagrożenia dobra małoletniego pracownik Aparthotelu INVITE jest zobowiązany do podjęcia adekwatnych działań.
- Uzasadnione podejrzenie skrzywdzenia małoletniego występuje w szczególności wtedy, gdy pracownik Aparthotelu INVITE zaobserwował okoliczności mogące wskazywać na krzywdzenie małoletniego, gdy małoletni nosi ślady mogące świadczyć o krzywdzeniu, a także gdy małoletni sam poinformował o krzywdzeniu.
- Działania jakie może podjąć pracownik Apartohtelu mogą polegać na natychmiastowym powiadomieniu o zaistniałej sytuacji przełożonego, a jeśli to nie będzie możliwe lub mogłoby spowodować zbędne opóźnienie, na powiadomieniu policji.
- Po powiadomieniu policji pracownicy Aparthotelu INVITE zadbają o bezpieczeństwo małoletniego, a także o to, aby małoletni oraz osoba dorosła pozostały w obiekcie do czasu przybycia funkcjonariuszy.